Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
Nationaal Kompas Volksgezondheid
Voeding
Omvang van het probleem

Voeding: Zijn er verschillen naar etniciteit?

Groenteconsumptie van Turken en Marokkanen gunstiger dan voor autochtonen

Turkse en Marokkaanse Nederlanders gebruiken (met uitzondering van Turkse vrouwen) te weinig fruit en groente ten opzichte van de aanbeveling van twee stuks fruit (200 gram) en 200 gram groente per dag. Wel eten Turkse mannen en vrouwen en Marokkaanse vrouwen meer groente dan autochtonen. Alleen Turkse vrouwen voldoen aan de norm van twee stuks fruit en 200 gram groente per dag. Dit blijkt uit een studie onder 18- tot 30-jarigen van Turkse en Marokkaanse afkomst (Palsma et al., 2006; Nicolaou et al., 2007). Uit een eerdere studie bij Turkse en Marokkaanse kinderen van 7 tot 9 jaar en hun moeders is ook gebleken dat zij een gunstiger consumptie van groente en fruit hebben dan de Nederlandse controlegroep (Brussaard et al., 1999).

Turkse en Marrokaanse vrouwen hebben gezondere vetinname dan autochtone vrouwen

Turkse en Marokkaanse vrouwen rapporteren een hogere inname van de gezonde (meervoudig en enkelvoudig) onverzadigde vetzuren dan de autochtone vrouwen (Palsma et al., 2006; Nicolaou et al., 2007). Turkse en Marokkaanse kinderen en hun moeders hebben ook een gunstiger consumptie van (verzadigd) vet dan de Nederlandse controlegroep (Brussaard et al., 1999). Wel hebben Turkse en Marokkaanse Nederlanders evenals autochtonen een te hoge inname van verzadigd vet. Verder ontbijten Turkse Nederlanders minder vaak dan beide andere groepen (Palsma et al., 2006; Nicolaou et al., 2007).

Allochtonen krijgen relatief weinig vitaminen en mineralen binnen

De inname van calcium, vitamine D en ijzer is onder Turken en Marokkanen van 18 tot 30 jaar lager dan onder autochtonen en is bovendien lager dan de aanbevelingen (Palsma et al., 2006; Nicolaou et al., 2007). Ook voor Turkse en Marokkaanse kinderen en moeders is de gemiddelde voorziening met microvoedingsstoffen (vitaminen, mineralen en sporenelementen) ongunstiger dan voor Nederlandse leeftijdsgenoten. De dagelijkse calciuminname is bijvoorbeeld voor de allochtone kinderen en moeders met ongeveer 600 mg beduidend lager dan de aanbevolen 1000 mg. Van de autochtone groepen is de dagelijkse calciuminname alleen bij de meisjes (circa 850 mg) lager dan aanbevolen (Brussaard et al., 1999). Ook vrouwen met een Surinaamse achtergrond hebben een relatief lage ijzer- en calciuminname (Van Dam et al., 2005). Daarnaast zijn er aanwijzingen voor een mogelijk te lage vitamine B-inname door Turkse en Marokkaanse vrouwen (Brussaard et al., 1999).

Veel allochtone vrouwen gebruiken geen foliumzuursupplement rond de conceptie

Bovendien gebruikt ruim driekwart van de vrouwen met een niet-Nederlandse achtergrond geen foliumzuursupplement rond de conceptie of begint te laat. Van de autochtone vrouwen gebruikt de helft geen supplement of begint te laat (Gezondheidsraad, 2008e).

Ander voedingspatroon verklaart mogelijk groter risico op tekorten bij allochtonen

Mensen met een niet-westerse achtergrond lopen mogelijk een groter risico op een te lage inname van bepaalde microvoedingsstoffen door verschillen tussen het Nederlandse voedingspatroon en het voedingspatroon in het land van herkomst. Ook verschillen tussen het aanbod van voedingsmiddelen in Nederland en het land van herkomst spelen mogelijk een rol (Gezondheidsraad, 2009).

Voor informatie over het aantal mensen van allochtone afkomst, zie: Icoon interne verwijzing naar onderwerpEtniciteit.

.

Bronnen en Literatuur

Literatuur

  • Brussaard JH, Brants HAM, Erp-Baart AMJ van, Hulshof KFAM, Kistemaker C.Voedselconsumptie en voedingstoestand bij 8-jarige Marokkaanse, Turkse en Nederlandse kinderen en hun moeders. TNO-rapport nr. V99.1099. Zeist: TNO, 1999.
  • Gezondheidsraad.Naar een optimaal gebruik van foliumzuur. publicatienr. 2008/02. Den Haag: Gezondheidsraad 2008e.
  • Gezondheidsraad.Naar een voldoende inname van vitamines en mineralen. publicatienr. 2009/06. Den Haag: Gezondheidsraad 2009.
  • Nicolaou M, Palsma AH, Stronks K.De voeding van jonge volwassenen van Turkse en Marokkaanse afkomst. Een probleemanalyse en aanbevelingen voor voedingsinterventies. Amsterdam: AMC, Afdeling Sociale Geneeskunde, 2007.
  • Palsma AH, Nicolaou M, Van Dam RM, Stronks K.De voeding van Turkse en Marokkaanse Nederlanders in de leeftijd van 18-30 jaar: prioriteiten voor voedingsinterventies. Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen 2006; 84(7): 415-422.
  • Van Dam RM, Nicolau M, Stronks K.Voedingspatroon van Surinaamse Amsterdammers in kaart gebracht. Ned Tijdschr Diëtisten 2005; 60(4): 98-102
Nationaal Kompas Volksgezondheid, versie 4.7, 22 maart 2012
© RIVM, Bilthoven / Disclaimer.